Colocviul Teatrelor Minorităţilor Naţionale – organizat din doi în doi ani de către Teatrul Figura Stúdió din Gheorgheni – este festivalul teatral multicultural al Ardealului ce se poate mândri cu o istorie de mai multe decenii.

Prima ediție a fost organizată la Sfântu Gheorghe în anul 1978. Următoarele două, cea din 1980, respectiv 1992, au fost orgnizate tot aici, după care, s-a părut, că seria festivalului se încheie aici. Cea de-a patra ediție s-a lăsat așteptată aproape un deceniu. În anul 2001, Departamentul pentru Relațiile Interetnice al Guvernului României a inițiat reînnodarea evenimentului.

În acel moment, au funcționat în țară zece teatre minoritare: șapte maghiare, două germane și una evreiască. Aflată sub conducerea lui Szabó Tibor András, instituția Teatrului Figura Stúdió își aniversase abia zece ani de funcționare și era inregistrată ca fiind cea mai mică instituție teatrală minoritară din țară. În ciuda acestui fapt, micul colectiv al instituției a hotărât – drept consecință a faptului că niciun alt teatru nu și-a asumat responsabilitatea de organizator - să creeze tradiția Colocviului la Gheorgheni.

Cu toate că timpul aflat la dispoziție a fost mult prea scurt, drept rezultat al unui ferm devotament, în anul 2001, s-a deschis la Figura, cea de-a patra ediție a festivalului.

Una dintre cele mai importante inovații ale ultimelor ediții este faptul că, pe lângă teatrele profesioniste, organizatorii invită trupe de teatru independente, dar și teatre minoritare de peste hotare (Teatrul Maghiar de Stat Illyés Gyula Beregovo, Teatrul RromCinka Panna, Cervinus Teatrum din Szarvas). 

Programul cuprinde astfel, de regulă, 23 de spectacole, lansări de carte, concerte, târg de cărți și workshopuri, încercând să arătăm prin ele ce înseamnă să te naști, în ziua de azi, în mijlocul unei comunități minoritare și care sunt elementele ce conferă statut special existenței noastre central-europene.

 

În urmă cu zece ani, încercările de teatru mișcare de la Figura erau considerate unice, au avut un rol de pionierat pe paleta teatrală maghiară din Ardeal. „Specia teatrului mișcare nu are tradiție în cultura teatrală Ardeleană. Rar întâlnim astfel de spectacole în programul teatrelor. Excepție face Teatrul Figura Stúdió din Gheorgheni care cochetează, cu regularitate, și cu acest gen. Atelierul de Teatru Mișcare al Ansamblului de Dans Trei Scaune înființat anul trecut, se concentrează pe acest gen de spectacole, dar, în cazul lor, la finele primei stagiuni, merită să tragem concluziile de rigoare.” (Csép Zoltán: Orașul în mișcare, in: Criticai lapok, 2006/9.)

Pentru ca teatrul Figura să își păstreze propria imagine, trebuia să își asume dintotdeauna tendințele de înnoire a limbajului teatral deoarece este singurul teatru maghiar din Ardeal în a cărui act de înființare figurează sintagma „cu caracter experimental”.

Ținând seama de toate acestea, în anul 2006 a debutat dance.movement.theater, un festival situat la granița celor trei genuri: dans, teatru și mișcare ale căror rădăcini sunt de regăsit chiar în primele creații ale teatrului. Spectacolele realizate înainte de 1990 nu se încadrează în specia teatrului mișcare, dar conțin foarte multe elemente ale acestuia.

La sfârșitul anilor ’90 își fac apariția la Figura reprezentanți de seamă ai teatrului alternativ (de mișcare) din Ungaria. Printre aceștia se numără Lantos László – Tricepsz, Angelus Iván, Goda Gábor (al cărui spectacol Fi(r)i din aur realizat cu trupa din Gheorgheni a câștigat marele premiu al festivalului de dans din Veszprém), Teatrul Artus, Teatrul Andax și Bozsik Yvette, de numele căreia se leagă două spectacole din istoria teatrului Figura (Teren de joacă, 2009Ceasul în care nu am știut unul de altul de Peter Handke,  2011).

Un moment important este marcat în anul 2001 de spectacolul Așteptându-l pe Godot, căci, odată cu acest spectacol montat de András Lóránt, spectatorii din Gheorgheni au avut ocazia să vadă o reprezentație nonverbală de pantomime. Această producție a fost urmată de două producții foarte spectaculoase de dans contact în regia lui Uray Péter, anume Moara și Despicătura care atestă faptul că în istoria teatrului Figura găsim antecedente ale teatrului mișcare chiar și înainte de dance.movement.theater.

În 2005 conducerea Teatrului Figura Stúdió este preluat de Béres László. Una dintre planurile sale este înființarea unui festival care să oglindească, pe de-o parte, tradițiile teatrului dans și mișcare existente deja la Figura, iar pe de alta, să fie evenimentul releu al Colocviului Teatrelor Minorităţilor Naţionale organizat în ani impari.

Acum se naște idea organizării evenimentului dance.movement.theater, precum și colaborarea teatrului Figura cu Vava Ștefănescu (care, în anul 2006 montează la Gheorgheni spectacolul Întâmplări despre orașul invizibil) și, prin ea, cu Centrul Național al Dansului, România.

În urma celor șase ediții deja organizate dance.movement.theater s-a dezvoltat într-un festival internațional cu invitați ca trupa Teatrului Semn al lui Nagy József (FR), Trupa  Frenák Pál (FR), Trupa Urbán András a Teatrului Kosztolányi Dezső (SRB), sau Çağlar Yiğitoğulları, artist de performanță din Turcia. Pe lângă aceștia, ediție de ediție evoluează în cadru evenimentului spectacolele teatrelor de mișcare de elită din România și Ungaria.