Colocviul Teatrelor
Minorităţilor Naţionale – organizat din doi în doi ani de către
Teatrul Figura Stúdió din Gheorgheni – este festivalul teatral multicultural al
Ardealului ce se poate mândri cu o istorie de mai multe decenii.
Prima ediție a fost organizată la Sfântu Gheorghe în anul 1978.
Următoarele două, cea din 1980, respectiv 1992, au fost orgnizate tot aici,
după care, s-a părut, că seria festivalului se încheie aici. Cea de-a patra
ediție s-a lăsat așteptată aproape un deceniu. În anul 2001, Departamentul
pentru Relațiile Interetnice al Guvernului României a inițiat reînnodarea
evenimentului.
În acel moment, au funcționat în țară zece teatre
minoritare: șapte maghiare, două germane și una evreiască. Aflată sub
conducerea lui Szabó Tibor András, instituția Teatrului Figura Stúdió își
aniversase abia zece ani de funcționare și era inregistrată ca fiind cea mai
mică instituție teatrală minoritară din țară. În ciuda acestui fapt, micul
colectiv al instituției a hotărât – drept consecință a faptului că niciun alt
teatru nu și-a asumat responsabilitatea de organizator - să creeze
tradiția Colocviului la Gheorgheni.
Cu toate că
timpul aflat la dispoziție a fost mult prea scurt, drept rezultat al unui ferm
devotament, în anul 2001, s-a deschis la Figura, cea de-a patra ediție a
festivalului.
Una dintre cele mai importante inovații ale ultimelor ediții
este faptul că, pe lângă teatrele profesioniste, organizatorii invită trupe de
teatru independente, dar și teatre minoritare de peste hotare (Teatrul Maghiar
de Stat Illyés Gyula Beregovo, Teatrul RromCinka Panna, Cervinus Teatrum din
Szarvas).
Programul cuprinde astfel, de regulă, 23 de spectacole,
lansări de carte, concerte, târg de cărți și workshopuri, încercând să arătăm
prin ele ce înseamnă să te naști, în ziua de azi, în mijlocul unei comunități
minoritare și care sunt elementele ce conferă statut special existenței noastre
central-europene.
În urmă cu zece ani, încercările de teatru mișcare de
la Figura erau considerate unice, au avut un rol de pionierat pe paleta
teatrală maghiară din Ardeal. „Specia teatrului mișcare nu are tradiție în
cultura teatrală Ardeleană. Rar întâlnim astfel de spectacole în programul
teatrelor. Excepție face Teatrul Figura Stúdió din Gheorgheni care cochetează,
cu regularitate, și cu acest gen. Atelierul de Teatru Mișcare al Ansamblului de
Dans Trei Scaune înființat anul trecut, se concentrează pe acest gen de
spectacole, dar, în cazul lor, la finele primei stagiuni, merită să tragem
concluziile de rigoare.” (Csép Zoltán: Orașul în mișcare, in: Criticai lapok, 2006/9.)
Pentru ca teatrul Figura să își păstreze propria imagine, trebuia să își asume
dintotdeauna tendințele de înnoire a limbajului teatral deoarece este singurul
teatru maghiar din Ardeal în a cărui act de înființare figurează sintagma „cu
caracter experimental”.
Ținând seama de toate acestea, în anul 2006 a debutat
dance.movement.theater, un festival
situat la granița celor trei genuri: dans, teatru și mișcare ale căror rădăcini
sunt de regăsit chiar în primele creații ale teatrului. Spectacolele realizate
înainte de 1990 nu se încadrează în specia teatrului mișcare, dar conțin foarte
multe elemente ale acestuia.
La sfârșitul anilor ’90 își fac apariția la Figura reprezentanți de seamă ai teatrului alternativ (de mișcare) din Ungaria. Printre aceștia se numără Lantos László – Tricepsz, Angelus Iván, Goda Gábor (al cărui spectacol Fi(r)i din aur realizat cu trupa din Gheorgheni a câștigat marele premiu al festivalului de dans din Veszprém), Teatrul Artus, Teatrul Andax și Bozsik Yvette, de numele căreia se leagă două spectacole din istoria teatrului Figura (Teren de joacă, 2009; Ceasul în care nu am știut unul de altul de Peter Handke, 2011).
Un moment important este marcat în anul 2001 de
spectacolul Așteptându-l pe Godot, căci, odată cu acest spectacol montat de
András Lóránt, spectatorii din Gheorgheni au avut ocazia să vadă o
reprezentație nonverbală de pantomime. Această producție a fost urmată de două producții
foarte spectaculoase de dans contact în regia lui Uray Péter, anume Moara
și Despicătura
care atestă faptul că în istoria teatrului Figura găsim antecedente ale
teatrului mișcare chiar și înainte de dance.movement.theater.
În 2005 conducerea Teatrului Figura Stúdió
este preluat de Béres László. Una dintre planurile sale este înființarea unui
festival care să oglindească, pe de-o parte, tradițiile teatrului dans și
mișcare existente deja la Figura, iar pe de alta, să fie evenimentul releu al Colocviului Teatrelor Minorităţilor
Naţionale organizat în ani impari.
Acum se naște idea organizării evenimentului dance.movement.theater, precum și
colaborarea teatrului Figura cu Vava Ștefănescu (care, în anul 2006 montează la
Gheorgheni spectacolul Întâmplări despre orașul invizibil)
și, prin ea, cu Centrul Național al Dansului, România.
În urma celor șase ediții deja organizate dance.movement.theater s-a dezvoltat într-un
festival internațional cu invitați ca trupa
Teatrului Semn al lui Nagy József (FR), Trupa Frenák Pál (FR), Trupa Urbán András a Teatrului
Kosztolányi Dezső (SRB), sau Çağlar Yiğitoğulları, artist de performanță din
Turcia. Pe lângă aceștia, ediție de ediție evoluează în cadru evenimentului
spectacolele teatrelor de mișcare de elită din România și Ungaria.